mandag den 1. februar 2010

Vinterstrik

Så lykkedes det endelig at ramme strikkefastheden på maskinen, så i løbet af ugen har jeg fået denne "lille" sag af pindene. Jeg endte nemlig med at være rigtig meget hjemme i løbet af ugen, for onsdag havde ældstegutten feber og snot i stride mængder og torsdag stødte lillebror til. Heldigvis skal man jo ikke længere holde i hånd hele tiden, så der kan blive tid til lidt andet også.... Men altså: cardigan med lynlås, krave og skød. Udregnet efter et mønster, jeg tegnede for en del år siden og som fungerer rigtig godt. Nåede dog lige at bande lidt over mig selv og mit besvær med at udregne strikkefastheden og oversætte den til et brugbart mønster på maskinen - altså, lige indtil jeg kom i tanke om, at den skulle strikkes på meget høj spænding. Herfra gik det som fod i hose.
Skød og krave er strikket på den anden led med forkortede rækker, for så at blive sat på bullen med vrangen udad, ligeså med ærmerne. Hele herligheden har fået bølgede kanter for at give lidt tyngde.

Lynlåsen er på indersiden dækket af en smalt bånd strikket i den underskønne farve, Thistle, som overhovedet ikke kommer til sin ret i kameraet: lys grønne med de herligste nister i rosa, lille, blå og mørkere grønne nuancer. Så fed at den måske kræver sin egen sweater....


Til slut er herligheden smidt i maskinen på 40 grader og valket, derfor den høje spænding = løs strik. Det var i øvrigt ganske spændende, for herligheden valker jo forskelligt i højden i forhold til bredden, så trøjen så ganske vanartet ud inden vask - det glemte jeg så lige at forevige. Til gengæld får I den her med indhold og så kunne jeg samtidig øve mig i selvfotografering i spejl. Vanskelig kunst! ;-)
Og drengene? De er ovenpå igen, der er ikke noget, der læger, som flere timers computerspil! ;-)
Faktaboks er nok ikke så interessant, når vi taler maskinstrik, men lidt info skal I ikke snydes for:
garn: supersoft fra Marianne Svit, farven damask og en smule thistle
forbrug: 325 gram incl. lynlås

2 kommentarer:

  1. Orv hvor er den fed! Du må altså snart lære mig nogle tricks eller 10. Er slet ikke så god endnu. Måske er det allermest tid, jeg mangler for at experimentere lidt mere.... Det må blive i det næste liv.

    SvarSlet
  2. Nu har også du fået en award, og jeg kan sågar finde ud af at besvare den... Med lidt hjælp fra husbonden. Ses snart.

    SvarSlet