lørdag den 16. januar 2010

Færdig - og nyt!

Så lykkedes det endelig at finde lidt dagslys, kamera og hjem - samtidig ;-) Og her er et billede af min udgave af Sannes Amaya for voksne: Strikket i en tråd supersoft, Sweet Pea. Strikkefastheden fungerede fint, hvis jeg bare tog maskeantallet fra str. 2 nr. større, men længden fra min egen størrelse. Og lige så dejlig lys, som jeg havde drømt om.
Jeg har lavet en del ændringer: halsen er strikket højere op, ærmerne er strikket længere. Det sidste havde jeg så ikke lige behøvet... efter en dags brug med opsmøg pillede jeg ærmerne op nedefra og strikkede en ny kant. Nu er de perfekte.
Det fungerer rigtig fint med kun 1 tråd. Modellen bliver dog til den løse side - ingen tvivl om, at 2 tråde ville tilføre lidt mere fasthed, men altså også lidt mere varme. Overvejer dog om alle hullerne mon ville kompensere...
faktaboks:
Forbrug: 220g (incl. knapper) på p.3
ændringer: en del - men det er udelukkende min skyld ;-)
hot og not: absolut hot, feminin på en dejlig, afslappet måde. Hyggeligt mønster som er nemt at memorisere.
Lynhurtigt efter gik jeg i gang med H-/Annes Scraps, som bl.a. kan købes via Annes Ebay-shop. Strikket i 2 tråde supersoft fra holstgarn. Nem og jeg er helt vild med den melerede effekt, man opnår med en gennemgående farve og så en masse andre, som toner vesten. Absolut en idé som skal videreudforskes. Så er der så bare lige det med størrelsen... Absolut min størrelse, men jeg bryder mig bare ikke om tøj, der sidder så tæt. Har jeg helt misforstået konceptet vest? Kropsnær, ja, men det behøver jo ikke tangere udvendig bh! På'en igen!
Jeg mangler lige nogle bindebånd, og så tror jeg, den vil passe perfekt til en kær veninde, som trænger til lidt forkæleri i denne tid.
faktaboks: 120 g i dobbelt supersoft, p. 4
ændringer: ingen
hot og not: ikke hos mig men forhåbentlig hos en anden, for den er nu rigtig fin.

Ja, fristelser er der mange af! Sanne fra Rasmilla er også begyndt at forhandle garn: Rasmillas yndlingsgarn no. 1, en blanding af bomuld og uld og farverne - er dejlige!


En gave må så blive prøvekluden for, om det er for hårdt eller lige tilpas blødt til at holde ud at strikke med. Modtageren kan nemlig ikke klare uld - det bliver for varmt - så gode alternativer har været svære at finde. Bestilt i en lys grå, ikke en farve, jeg selv ville have valgt, men når det nu skal glæde en anden. Ikke en lyd mere herfra - aner ikke om modtageren læser med. Men jeg håber meget, at det er fint at strikke med, og at det holder formen, for så kunne en ny Amaya for voksne med dobbelt tråd godt finde vej til matriklen. Spørgsmålet er bare, hvilken lækker farve, man skal vælge? Det kan jeg så fundere over, imens jeg keder mig lidt i grå...
Et stort problem er dog opstået: min p.3½ fra Knit Picks er blevet ødelagt i "snoningen" (kan altså pludselig ikke huske ordet, det kommer), vil ikke rigtig sidde stramt fast. Min pindebeholdning har desværre afsløret, at p.3½ ikke er det, jeg igennem tiden har strikket mest med: jeg har kun nogle gamle stål-nogen. Har strikket 2 p. med dem og det går bare ikke! Så hellere en p. som drejer. Heldigvis kommer der snart friske forsyninger, for Lisbeth har bestilt til mig. Lisbeth, se så at komme hjem!

Ha! Gevind, der kom ordet!

2 kommentarer:

  1. Hvor er din Amaya dog flot. Jeg tror også jeg vil kaste mig over en i 1 trådet garn.
    Jeg har også noget af Rasmillas nye garn liggende. Er spændt på hvordan det er.
    Merete

    SvarSlet
  2. Flotte ting du har strikket. Jeg overvejer også at strikke Amaya. Jeg har en del Tvinni fra Isager liggende. Mon det har samme tykkelse som Supersoft?

    SvarSlet