tirsdag den 30. marts 2010

Endnu et maskin-strikkekursus

I weekenden kørte lisbeth og jeg til et sommerhus i Lemvig - her en udsigt ind mod byen og havnen. Dér var rigtig hyggeligt, men vi nåede ikke at se så meget af byen, for vi har endnu engang været på kursus i maskinstrikning hos Bente Rønberg i Hjerm. Jeg havde planer om endelig at få hul på mit ribapparat, og jeg skal lige love for, at det er om at holde ørerne stive! Manner, der er meget at holde styr på. Men så er det skønt med sådan en som Bente i baghånden, for ikke blot er hun tålmodigheden selv, hun har også lavet det skønneste kompendie, så man kan tøffe lidt videre på egen hånd. For det er der mildest talt brug for! Tro ikke, at man er udlært på en weekend. Men jeg fik da lavet en del prøver og begyndt en forståelse for alle knapper og bevægelser, så det er bare om at komme i gang med at eksperimentere selv.
Her Bente til højre - og så mødte vi en anden kursist, som også var med sidste gang, og det er jo herligt at mødes igen med kendte folk og få snakket lidt mere.

Her er Lisbeth i gang med tungen lige i munden, for hun havde sat sig for at lære maskinens mønstre: fair isle, skip og tuck - og jeg skal komme efter dig! Der er grobund for mange spændende strikting. Og så heldige vi er: Vi skal allerede op og besøge Bente igen om en måned!


Til gengæld var det ikke nogen udpræget fornøjelse at dele sommerhus med Lisbeth! Hun kastede lige et enkelt blik på mit efterhånden ganske store strikarbejde a la Christel Seyfahrt: Pil op! Den skulle jeg så lige sove på, men lørdag morgen måtte jeg jo erkende, at hun havde ret. Mønsteret kan slet ikke ses for bare grønne striber, og det var jo li'som ikke planen. Da jeg så fik hevet strikket af pindene og kunne konstatere, at min strikkefasthed heller ikke holdt, så var der ikke andet for. Det tog så resten af weekenden.... Og godt nok har jeg ikke min ungpigefigur længere, men så bredrøvet er jeg nu alligevel ikke blevet!



Vel hjemme har jeg så betalt prisen: hovedpine hele dagen. Men dagen kunne da altid bruges til at give Pisa'en dødsstødet, så nu er den også godt på vej til at blive hylet op. Og for li'som at sætte trumf på: jeg strikkede hele vejen i bilen, glemte bare lige noget retstrik i kanten, så det kan jeg også lige så godt pille tilbage til udgangspunktet. Men nu har jeg en dejlig masse garn at gå igang med igen! Som om! Christel Seyfahrt-look-aliken skal ikke dø i synden, så den skal på pindene igen. Jeg skal bare lige sunde mig lidt. Regnede ud, at vi taler om 1½ kvm strik, så det blev jo en lidt stor strikkeprøve. Pisa-garnet er der også lavet andre planer for, bare på maskinen denne gang.
Og godt ord igen, Lisbeth: Vi havde en pragtfuld og hyggelig weekend!
God påske herfra!




1 kommentar:

  1. Jo tak, jeg nød også turen. Men jeg er nu besparende for dit garnforbrug!!! Pil op, pil op og start forfra endnu en gang.... Bare det ikke rammer mig selv i nakken, selvom jeg nu har pillet noget op. Jeg har også haft noget hovedpine, men vi har også spændt en del. Har fået leget lidt mere, så nu er ærmerne strikket. God tur og god påske, snakkes snart ved. KH

    SvarSlet